CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, December 30, 2010

BeNda PentiNg DipeRluKan TimE MenDaftar Kat UniVErsiTi..^_^

Cepatnye mase berlalu..sedar tak sedar da nak masuk semester baru..huhu..Tahun 2011 akan muncul bbrape ari je lg..Ooh,cepatnye mase mninggalkn hari, minggu, jam, minit dan saat. Rindu plak kat mmber2 TRAPEZOID.. Wei,Korang..tau tak aku rindu korg sume...rindu nk gurau2 ngn korg, rindu nk same2 blaja, gaduh same2..(huhu,kaki gaduh ni)...=( sedeynye..
       Hurm,,ape2 pon idop msti diteruskn..kali ni entri ak psal benda2 pntg yg kne bwk time nk daftar awal sem..ni pon ak amek org pnyer n nak sharekn ape yang ak tau..

            

 Senarai Peralatan Yang Perlu Ada Semasa Pendaftaran Pelajar Baru

Surat Tawaran Kemasukan Ke UiTM/Universiti(Penting)
Dokumen ini sangatlah penting.Sangat-sangat penting bagi menyesahkan korang mendapat tawaran ke universiti.Sebelum pergi mendaftar pastikan korang memastikan setiap halaman telah disini dan jangan lupa untuk membawa gambar secukupnya.Nanti susah pulak kena pergi ambil gambar. Tp sekarang ni dah guna sistem online..So kena la daftar guna internet.. 


Surat Dan Dokumen Pinjaman PTPTN(Penting)
Bagi meraka yang ingin membuat pinjaman PTPTN,pastikan korang membawa dokumen ini untuk diserahkan kepada pihak PTPTN di universiti anda.Pastikan semua dokumen yang diperlukan telah disahkan dan semua dokumen haruslah bersaiz A4.Ingat tu ye.Bersaiz A4 sahaja diterima.Kalau dokumen bukan dalam saiz A4 macam mana?mudah je,korang pergi lah fotostat dulu dokumen itu.
(kena betul-betul sediakan,jangan susahkan akak2 dan abg2 OC yang jaga korang..) huhu..dulu macam tu la jadi kat aku time jadi oc..nak kena fotostetkan orang punyer plak..ptptn kalo guna on9 kena beli no.pin kat bsn n isi borang secara online je..
 


Slip Bayaran Yuran
Korang masuk ke universiti ini FREE ke?kena bayar taw.(huhu, ssungguhnya duit sangat penting di era globalisasi ni)..So sebelum pergi mendaftar itu,eloklah korang membuat bayaran yuran pengajian.Selapas itu pasti korang untuk membawa slip bayaran yuran berkenaan semasa pendaftaran.
Satu lagi,pastikan korang membuat salinan lebih sebagai back-up jika dokumen anda bermasalah.So tak perlulah nak minta mak bapak hantar semula dokumen itu.Tidakkan ia akan menyusahkan mereka.(cian dorg nk kne uruskn hal korang plak)..
 


Medical Check-Up dan X-Ray(Penting)
Jangan lupa untuk membawa medical Check-Up dan X-Ray.Tetapi X-Ray tu tak perlu dibawah pun takpe rasanya.Diorang bukan tengok pun.Last-last kena simpan sendiri jugak..huhu..Tp selalunye kita kena bagi kat Unit Kesihatan(UK)..pegawai perubatan akan rekodkan data kita nanti...ini untuk menyenangkan tugas dorang kalau tiba2 korang jatuh sakit ke...

Gambar Berukuran Pasport(Penting)
Gambar ini diperlukan semasa sesi pendaftaran pelajar baru.Pastikan korang membawa gambar lebih bagi mengelakkan kesulitan semasa pendaftaran,bawah lah sekurang-kurangnya 20 keping.Habis cerita.haha..macam banyak sangat je kan..so pandai2 la korang bawak seberapa banyak yang mungkin..(takde la korang susah payah nak pergi cuci gambar nanti..)


Bantal,Cadar + Teddy Bear
Dah tahu nak duduk di kolej jadi kenalah bawa peralatan asas seperti berus gigi,baldi,sabun,tuala dan lain-lain.Yang penting juga adalah bantal kerana bantal tidak disediakan oleh pihak universiti.Cadar pun perlu dibawah jugak ye.Kalau budak perempuan yang suka sangat peluk Teddy Bear semasa tido,boleh lah bawak sekali Teddy Bear tu.Kalau nak bawak Teddy Bear,pastikan korang bawak lebih.Bolehkan buat modal untuk berbaik dengan rumet korang nanti.Bagi diorang pinjam…hehe,,adoi..ade plak nak bg orang pinjam..silap2 nak pinjam yang pakwe korang bg..haha..


Laptop Dan Handphone
Dua perkara yang tidak boleh dipisahkan dengan pelajar adalah Laptop dan Handphone.Tetapi anda tidak digalakkan membawa laptop semasa minggu Orientasi kerana takut hilang.Kalau yang bawak handphone,pastikan korang bawah pengecas sekali je.Nanti berebut pulak nak pinjam dengan rumet korang.Gaduh pulak tak dapat nak col pakwe korang kan..huhu…


Sejadah,Telekung, Kain Pelikat,Songkot,Baju Melayu Dan Baju Sembahyang
Haaaa….ini paling penting.Pastikan korang bawa sejadah sendiri kerana sejadah tidak disediakan okey.Yang disediakan adalah arah kiblat sahaja…hehe.Bagi yang lelaku jangan lupa untuk bawak kain pelikat atau baju melayu untuk sembahyang jumaat.Jangan pulak ko ponteng sembahyang jumaat tu.Solat itu tiang agama..=)


Baju Berkolar ,Baju Kemaja,Tali Tie,Baju Kurang dan Kasut Hitam
Yang ini pun penting.Kat Universiti ini contohnya UiTM hari hari koperat dimana semua pelajar perlu memakai Baju Kemaja + Tie + Kasut Hitam untuk ke kuliah.Bagi perempuan adalah baju kurung.Barulah nampak macam gadis melayu terakhir kan?=)
Rasanya itulah antara peralatan/barangan yang perlu korang semua bawah.Pastikan korang semak dulu sebelum mendaftar.Nanti korang yang susah.Lepas itu kena marah pulak dengan abang-abang dan kakak-kakak OC( orientation committee).Lepas tu mulalah telifon mak,mengadu nak balik rumah…haha…kesian betul lah korang ni.aku dah pernah rase dah kena marah ni..huhu...



haaa...antara checklist barang2 yang lain plak antaranye:


PAKAIAN: 
1) Pakaian korang yang cukup untuk 3 minggu.
2)Sepasang pakaian renang.(Kalo rase nak berenang la)
3) Pakaian sukan. (1 keperluan yang penting)
4) Sepasang pakaian solat untuk yang beragama Islam seperti kain pelekat,jubah,kopiah,baju melayu,dan telekung.Jangan dilupa senaskhah Al Quran dan Maathurat sebaik-baiknya yang bertafsir.
5) Pakaian formal seperti kemeja,kot,tie,baju kurung.
6) Baju sejuk / sweaters.
7)Kasut,selipar,kasut kulit,kasut sukan,stokin


BAHAGIAN LAUNDRY:
1) Detergen
2) Baldi dan Hangers
3) Portable Iron dan Mini Iron board.


BAHAGIAN STUDY DAN ELEKTRONIK: 
1) Laptop
2) Handphone dan chargers
3) Printer yang ada scanner sekali tu.
4) Pendrive 8gb
5) Kalkulator
6) Alat-alat tulis,dictionary,buku tulis.
7) Lampu meja
8)  Kipas meja
* 7 dan 8 tu kalo btol2 perlu la..huhu..


BAHAGIAN TOILET: 
1) Pakaian mandi/kain basahan.
2) 3 helai tuala mandi. (Supaya korang boleh guna tuala satu lagi sementara tuala yang dah diguna   tengah basuh dan yang lagi satu extra untuk kot korang nak gi swimming ke.)
3) Raga plastik untuk letak barangan mandi ni la.
4) Sabun dan Bekas sabun..(guna shower gel jela senang)
5) Shampoo,conditioner,pencuci muka,berus gigi,ubat gigi.(jangan amek orang punye plak)
6) Krim pencukur dan pencukur
7) Selipar Jepun.


BAHAGIAN KATIL:
1) Cadar dan comforter
2) Selimut
3) Sarung bantal
4) Jam loceng


BARANG-BARANG KEPERLUAN LAIN: 
1) Extension plugs
2) Pengepit kuku dan gunting
3) First Aid Kit 
4) Sewing kit 
5) Lampu suluh 
6) Locker box untuk simpan barang beharga
7) Pewangi bilik/Air freshener.
8) Payung
9) Bag sandang.
10) Kunci Mangga
11) Basic tools macam mini screwdrivers,tukul kecik,skrew,paku.
12) Sudu,garfu,gelas,pinggan dan seumpamanya..




                                         SEKIAN..SELAMAT MAJU JAYA....




                                                        - contoh gambar  bilik hostel...-




- antara aset penting yang perlu dijaga-

No comments:

Post a Comment